Svarvargatan 2, SE-112 49 Stockholm +46 (0)8-651 84 26 info@filmform.com Newsletter MORE

HIDE

2022 October 26, 2022

IN SWEDISH

FILMFORM RE:VIEW – Ord&Bild

Mormor, Hitler och jag, Carl Johan De Geer, 2001

I höstens andra upplaga i visningsserien FILMFORM RE:VIEW har Ord&Bilds redaktörer Jonatan Habib Engqvist och Ann Ighe funderat på vad det innebär att utforma ett filmprogram på samma sätt som man sätter ihop en tidskrift. Vad uppstår om man betraktar ett filmprogram utifrån ett redaktionellt synsätt? FILMFORM RE:VIEW är ett format där externa personer och organisationer från olika delar av kultur- och forskarvärlden bjuds in att fördjupa sig i Filmforms samling. Utifrån egna intresseområden och frågeställningar sammanställs ett filmprogram som sedan visas i form av en öppen filmvisning på Filmform.

OBSERVERA: Biljettpris är 50 kr. Du bokar en biljett genom att först OSA till info@filmform.com där du får information om hur du betalar för biljetten. Begränsat antal platser – först till kvarn gäller.

Med tack till Jonatan Habib Engqvist och Ann Ighe. Filmform drivs med verksamhetsstöd från Kulturdepartementet via Konstnärsnämnden samt från Kulturrådet

Filmprogram:
Verk ur Filmforms distributionskatalog

1

The Decency Squad

Roxy Farhat

2009, 00:03:26

2

Det osynliga folket

Madubuko Diakité

1971, 00:30:00

3

Mormor, Hitler och jag

Carl Johan De Geer

2001, 00:17:00

4

Notes From Underground

Lisa Tan

2013, 00:23:45

Spår

Kan man göra ett filmprogram på samma sätt som man gör ett tidskriftsnummer? Komponera en samling med essäer, poesi, recensioner och samtidsanalys som rör sig mellan ord och bild? Som beskriver ett nu, hur vi hamnade där vi är och samtidigt visar hur invecklat det är? Vi har satt ihop ett program ur Filmforms rika arkiv med utgångspunkt utifrån den tanken och landade i fyra filmer som spänner över fyra decennier av Roxy Farhat, Madubuko Diakité, Carl Johan De Geer och Lisa Tan. Genom dessa filmer får vi syn på saker som inte ligger längst fram i den gängse historieskrivningen: Nazismens historia i Sverige, vad det är att leva i ett land när man är född någon annanstans, vad historien kan säga om framtiden – och vad gör den iranska regimens sedlighetspolis i Los Angeles?

– Jonatan Habib Engqvist & Ann Ighe

Program:

Det osynliga folket, Madubuko Diakité, 1972, 30 min
Mormor, Hitler och jag, Carl Johan De Geer, 17 min
Notes From Underground, Lisa Tan, 2013. 23:45 min

Kvällen inleds med Roxy Farhats The Decency Squad (2009, 03:26 min) som loopas i lokalen.

Total speltid: ca 71 minuter exkl. paus

Tidskriften Ord&Bild har varit en röst i samtiden i 130 år. En plats för konst- kultur- och samhällsdebatt, för såväl nyskriven svensk som nyöversatt utländsk prosa och poesi, för essäistik och gränsöverskridande skapande mellan ord och bild. Här uppdaterar du dig på aktuell debatt och hittar det du inte visste fanns. Tidskriften grundades 1892 av Karl Wåhlin, och har sedan dess förvaltat sin tradition samtidigt som den genomgått flera förändringar. Redan i sin barndom samlade tidskriften de mest tongivande svenska konstnärerna och författarna. I slutet av 1930-talet blev den en radikalt liberal röst i ett Europa präglat av fascism och nazism. På 1960- och 70-talen var Ord&Bild den intellektuella vänsterns ledande forum. Idag är Ord&Bild en oberoende radikal tidskrift och en av Sveriges äldsta kulturtidskrifter.

Read moreRead less
SHOW ALL CURRENT EVENTS