Svarvargatan 2, SE-112 49 Stockholm +46 (0)8-651 84 26 info@filmform.com MORE

HIDE

2022

IN SWEDISH

Slap Happy på Moderna Museet Malmö

Annika Elisabeth von Hausswolff, The Photographer, 2015. © Annika Elisabeth von Hausswolff

Slap Happy visas som loop i den stora retrospektiva utställningen Alternativ sekretess över Annika von Hausswolffs konstnärskap på Moderna Museet Malmö pågår mellan 8 april fram till 11 september. Curator för utställningen är Anna Tellgren.

Filmprogram:
Verk ur Filmforms distributionskatalog

Slap Happy

Lotta Antonsson & Annika Hausswolff, von

1995, 00:09:00

IN SWEDISH

The Haven i Ett hem på Thielska Galleriet

Carl Larsson-rummet på Thielska Galleriet. Foto: Urban Jörén.

Petronella Petanders film The Haven visas som loop i vårens stora grupputställning “Ett hem” på Thielska Galleriet. Utställningen pågår 9 april – 21 augusti och innehåller förutom Petronella Petander, verk av konstnärerna Berit Lindfeldt, Lap-See Lam, Helene Schmitz, Juan-Pedro Fabra Guemberena, Linda Hofvander och Sirous Namazi. Curatorer är Thielskas museichef Åsa Cavalli-Björkman i samarbete med Andreas Bertman.

Filmprogram:
Verk ur Filmforms distributionskatalog

The Haven

Petronella Petander

2020, 00:19:25

Ett hem
9 april – 21 augusti 2022

Under en intensiv period vid förra sekelskiftet skapade Signe Maria och Ernest Thiel en av Sveriges finaste och mest omfattande samlingar med nordisk samtidskonst. När konstsamlingen vuxit sig för stor för familjens våning på Strandvägen vände de sig till arkitekten Ferdinand Boberg. Han ritade det vita palats på södra Djurgården som i dag är Thielska Galleriet. Kombinationen utställningsrum och hem var central i utformningen av huvudbyggnaden, som stod klar 1907. I ett brev till Boberg skrev Thiel: ”Jag vill ha ett hem dekorerat med tavlor på alla väggarna, det skall vara trivsamt, jag vill bo där.”

Ett hem utgår från att Thielska Galleriet en gång var en bostad och syftar till att undersöka och förstärka museets identitet som både hem och galleri. Temat belyses i ett historiskt platsspecifikt ljus och ur samtida perspektiv. I likhet med paret Thiel vill vi inkludera samtidskonsten och har bjudit in sju konstnärer som på olika sätt reflekterar över vad ett hem är; Juan-Pedro Fabra Guemberena, Linda Hofvander, Lap-See Lam, Berit Lindfeldt, Sirous Namazi, Petronella Petander och Helene Schmitz.

Utställningstiteln anspelar på Carl Larssons kända svit akvareller från 1890-talet av hemmet/ateljén i Sundborn. Larsson var en viktig konstnär för paret Thiel och är väl representerad i samlingen, som även rymmer ett exemplar av den första utgåvan av boken Ett hem (1899) och ett särskilt Carl Larssonrum.

Utställningen vill visa sammanlänkade men ändå tydligt olika exempel på vad ett hem kan vara och betyda. Eftersom Thielska Galleriet blev museum 1925 handlar det främst om minnet av och föreställningar om ett hem. Hur behandlas detta i den samtida konsten? Det kan röra minnet av ett hem som inte längre är nåbart, kanske för att det lämnats i all hast grund av någon katastrof. Det kan också handla om hem som lämnats utan dramatik men som konstnären av andra skäl återkommer till i sitt konstnärskap. Rum för minnet. Rum som håller på att försvinna eller som aldrig riktigt har funnits. Det rör sig om hem som signalerar förebild och förlust, trygghet och trauma.

Read moreRead less
IN SWEDISH

Breathing på Helsingborgs gator

Logga - Dunkers Kulturhus

Videoverket Breathing av Anna Ådahl visas som loop i Dunkers Kulturhus sommarprojekt The Breath i Helsingborgs offentliga miljö omkring Henry Dunkers plats. Utställningen har curerats av Veronica Wiman och är ett samarbete mellan Dunkers Kulturhus och Nederman Group och presenteras inom ramen för H22.

Filmprogram:
Verk ur Filmforms distributionskatalog

Breathing

Anna Ådahl

2004, 00:03:18

THE BREATH

Utställningen The Breath handlar om andetaget. Andas är förutsättningen för liv. Utställningen presenterar svenska och internationella fotografer, konstnärer, forskare och aktivister och visar fotografiska verk med utgångspunkt i betydelsen av andetaget och luften som vi andas.

IN SWEDISH

Hasselblad Center visar Lotta Antonssons filmer

Lotta Antonsson, Take it as a Man #5, 1990

Lotta Antonssons filmer Slap Happy och Cookie Puss ingår i Hasselblad Centers sommarutställning Mörkrum / Svartklubb som visas mellan den 4 juni till 18 september. Curatorer för utställningen är Andréas Hagström och Louise Wolthers, Hasselbladstiftelsen.

Filmprogram:
Verk ur Filmforms distributionskatalog

1

Slap Happy

Lotta Antonsson & Annika Hausswolff, von

1995, 00:09:00

2

Cookie Puss

Lotta Antonsson & Ann-Sofi Sidén

1987, 00:13:00

Mörkrum / Svartklubb

Under perioden 1985–95 genomgick fotografiet i Sverige en stor förändring. Det var postmodernismens era, när ett konceptuellt förhållningssätt etablerades, när kvinnliga konstnärer och fotografer verkligen tog plats och när foto- och konstvärlden började förenas. Det var en tid av motstånd – både från en ny skara fotografer och konstnärer men även från gamla bastioner som såg sina maktpositioner hotade. Utställningen fokuserar på hur Göteborg gick i bräschen för dessa förändringar.

Utställningen baseras på Hasselbladstiftelsens egen samling med enstaka inlån från museer och fotografer.

IN SWEDISH

SNOWDRIFT på Kristinehamns konstmuseum

Gunvor Nelsons film SNOWDRIFT (A.K.A. SNOWSTORM) visas som loop i Kristinehamns konstmuseums sommarutställning i museets samling mellan 4 juni – 11. Programmet har curerats av museets vänförening.

Filmprogram:
Verk ur Filmforms distributionskatalog

SNOWDRIFT (A.K.A SNOWSTORM)

Gunvor Nelson

2001, 00:09:00

SCHMEERGUNTZ at HKW this summer

HKW logo

Gunvor Nelson’s film SCHMEERGUNTZ will be looped in Haus der Kulturen der Welt’s summer exhibition No Master Territories between June 19th – August 28th. The show has been curated by Hila Peleg & Erika Balsom.

Programme:
Works distributed by Filmform

SCHMEERGUNTZ

Gunvor Nelson & Dorothy Wiley

1966, 00:15:00

Erinra in Sun Republic at Studio Gallery BWA

BWA Studio Gallery

Salad Hilowle’s film Erinra will be looped in the exhibition Sun Republic at Studio Gallery BWA, Warsaw this summer between. The exhibition that forms part of the New Horizons International Film Festival has been curated by Ewa Szabłowska and Stach Szabłowski.

Programme:
Works distributed by Filmform

Erinra

Salad Hilowle

2015, 00:08:00

Sun Republic.
Artistic Scene of the 22. IFF New Horizons

The exhibition is devoted to the place that the global North occupies in collective imagination. Together with the artists, we are looking for this place at the intersection of migratory routes, economic discourses, ecological processes, existential experiences, new political myths and old solar rituals. The waypoint in this search is the figure of the polar Sun which sheds cold light on the picture of today’s world, currently undergoing polarity reversal.

We are all children of one Sun. It is a universal symbol and keystone of earthly reality. However, even though there is one Sun, many other suns exist at the same time. The Sun scorching areas once known as the Third World, now dramatically afflicted by climate change, shines in a way which is different from the one under which tourists sunbathe in tropical holiday paradises. The rhythm of the Sun moving in the sky of the global South is different from that of the global North.

And the symbolic polarity of concepts of the world are drawing closer to the geographic poles of the Earth. The North, once at the cold and inhospitable periphery of the civilisation, is shifting towards the centre of the discourse. In political and social terms, it is perceived as a dream come true, a dream of history moving towards a happy ending, a finale in which democracy and human rights prevail, living standards are high and energy sources – clean and renewable. Contemporary Scandinavia is the best embodiment of this fantasy.

But the vision of the end of history as a happy ending overlaps with a different narrative about the end of time – the prospect of a climate catastrophe. The image of the global North as a cold paradise on earth is contrasted with the nightmare of the South as a living hell tormented by the heat, political instability, violence and poverty aggravated by the price which the inhabitants of this region of the world must pay for the well-being of the rich North.

Globalization has cast the North in the role of a figure of socioeconomic utopia. As a region of the world, in turn, it is defined by the Sun, which during the winter solstice does not rise above the horizon, and which never sets during the summer solstice. The exhibition combines different dimensions of the North – solar and social, ecological and existential. We look at the northern Sun to see how its rays draw the landscape of today’s reality, as well as scenarios for the future.

Artists: Pasi Autio, Kuba Bąkowski, Ewa Einhorn & Jeuno Je Kim, Camila Figenschou, Amelie Fortin, Zuza Golińska, Ane Hjort Guttu, Marja Helander, Salad Hilowle, Stirmir Orn Gudmunsson, Agnieszka Polska, Viola Ujazdowka, Guido Van Der Werve

Curators: Ewa Szabłowska, Stach Szabłowski

LOADING
SHOW UPCOMING EVENTS