Svarvargatan 2, SE-112 49 Stockholm +46 (0)8-651 84 26 info@filmform.com MORE

HIDE

Monster Dialectics at Kasseler Dok Fest

Kasseler Dok Fest - Logo

At 12 am between Friday and Saturday November 18th-19th will Monster Dialectics by Emanuel Röhss be screened at Kasseler Dok Fest. The film will be a part of the programme The Walls Have Goose Bumps (Die Wände haben Gänsehaut) with a duration of around 60 minutes. Röhss’ Monster Dialectics is the first to be shown out of six short films displayed in the programme, with a duration of 12 min. The screening will take place at Bali-Kinos, KulturBahnhof Kassel.

The Kasseler Dok festival-dates are between the 15th to 20th November. (With exception of the Online screenings that will continue to the 27th).

The Walls Have Goose Bumps

“Does anyone besides me care what’s behind that door?” This sentence of dialogue from the horror film “Cube” (1997), quoted in “Homesick”, describes the excitement of this midnight program that opens doors inwards and outwards with eerie forebodings. Is it safe inside, or does danger loom in the basement? Is the flight outside successful, or is the virus already waiting? The door opens to a haunted house notorious from many Hollywood movies. In the cellar, many odd creatures converse in movie quotes. A student commune trails a domestic knock. Out in the magic forest, two queens wage war. And a hunter brings danger back into the house with his prey. Architectural thrill, domestic horror, the fears are worse than reality, the night changes the sense of space and time. Let’s better stay inside, in the cinema.

Read moreRead less

Programme:
Work Distributed By Filmform

Monster Dialectics

Emanuel Röhss

2021, 00:12:08

Videokonst på Folkets Hus Älmhult

Folkets Hus Älmhult

Några av Filmforms samlade verk av konstnärerna Peter Geschwind, PO Ultvedt, Gunvor Nelson, Katarina Löfström, Carl Fredrik Reuterswärd, Gunilla Klingberg, Björn Lüning, Åsa Ersmark, Ann Rosén, Kjell Johansson, Raplph Lundsten och Rolf Nilson, visas på Music&Arts Festivalen på Folkets Hus Älmhult. Filmerna har två visningar den 10 & 12 november i salongen och är en del av programmet videokonst/videoart curerat av Aron Sandberg Falk.

Filmprogram:
Verk ur Filmforms distributionskatalog

1

Sound Cut

Peter Geschwind

2002, 00:01:00

2

Nära ögat

PO Ultvedt

1958, 00:04:00

3

MY NAME IS OONA

Gunvor Nelson

1969, 00:10:00

4

Whiteout

Katarina Löfström

2001, 00:03:41

5

Buffalo Bill in 27 Forms

Carl Fredrik Reuterswärd

1957, 00:04:15

6

Sparloop

Gunilla Klingberg

2001, 00:11:47

7

Study in Optical Rhythm

Björn Lüning

1953, 00:06:00

8

Lunatic

Åsa Ersmark

2012, 00:05:42

9

5'15

Ann Rosén

2004, 00:05:15

10

Främmande planet

Rolf Nilson & Ralph Lundsten

1963, 00:07:00

11

Velocipeden Union

Kjell Johansson

1965, 00:09:00

KIRSA NICHOLINA at Duisburger Filmwoche

KIRSA NICHOLINA, Gunvor Nelson, 1969

Duisburger Filmwoche will November 9 screen the work KIRSA NICHOLINA created by the artist Gunvor Nelson. The short film will be displayed at cinema filmforum Duisburg as a part of the programme Arte en plus curated by Patrick Holzapfel.

Programme:
Work distributed by Filmform

KIRSA NICHOLINA

Gunvor Nelson

1969, 00:16:00

IN SWEDISH

Parallella Linjer – ett kvinnohistoriskt dokument visas på Malmökonsthall

Logo - Malmö Konststudio

Den 8 november visas Gittan Jönssons film Parallella linjer – ett kvinnohistoriskt dokument på Malmö Konsthall. Filmen är en del av programmet Parallella Linjer i C-salen. Visningen är ett intiativ av Malmö Konststudio som år 2022 även delar ut ett stipendium till konstnären. Programmets curator är Ordförande för Malmö Konststudio, Karl-Bertil Hake.

Filmprogramm:
Verk ur Filmforms distributionskatalog

Parallella linjer – ett kvinnohistoriskt dokument

Gittan Jönsson

2018, 00:57:00

Gittan Jönssons konstnärskap spänner över drygt sex decennier. Med återkommande teman kring maktstrukturer och sociala relationer ter sig hennes verk lika egensinniga och starka som brännande dagsaktuella. Hon är en konstnär som berör, som vågar vara politisk och personlig och låta stora skeenden löpa parallellt med små. Ingenting är för enkelt för att ha betydelse.

Filmen är Gittan Jönssons personliga spaning efter spåren av den feministiska rörelsen inom konstvärlden. Från manifestationer i Stockholm som Kvinnokulturfestivalen 1977 och Vi arbetar för livet 1980, där konstnärerna protesterade mot mansdominansen i kulturlivet, till dagens Berlin. I filmen rör sig samtalet över tid och rum, över 70-tal och nutid, Stockholm och Berlin, när konstnärer delar med sig av sina erfarenheter av det patriarkala systemet och visar sin konst.

– Malmö Konststudio

Read moreRead less
IN SWEDISH

Bokrelease & filmvisning: Claes Söderquist

Claes Söderquist under inspelningen av Landskap (1987)

Välkommen till bokrelease & filmvisning för Claes Söderquist och den nya monografin Claes Söderquist. Filmen och tidens passager på Zita Folkets Bio, Måndagen den 7 november kl 17–20

Mingel och bokförsäljning i Zitas foajé från kl. 17. Boken finns till försäljning till ett förmånligt pris under hela kvällen. Kl 18 öppnas dörrarna till Salong 1 för ett filmprogram och konstnärsamtal med Claes Söderquist.

OBS: filmvisningen har fri entré men föranmälningar krävs. OSA till info@filmform.com för att reservera en biljett.

PROGRAM:

I frack, Claes Söderquist, 1964, 11 min (visas på 16mm)
Introduktion med bokens redaktörer Martin Grennberger & Daniel A. Swarthnas
Return of the Buffalo, Claes Söderquist, 1970/2012, 19 min
Konstnärsamtal med Claes Söderquist
Landskap, Claes Söderquist, 1987, 36 min (visas på 16mm)

Efterdrink till specialpris på Bar Brillo från kl 20

OM BOKEN:

Claes Söderquist (f. 1939 i Stockholm) utbildad konstnär och sedermera filmare, lärare, curator, konstkonsult och mångårig drivande kraft och ordförande i Stiftelsen Filmform (1992–2012). Söderquist har varit verksam som experimentfilmare sedan tidigt 1960-tal. Han har beskrivit hur den nya experimentella filmen överrumplade honom i samband med de filmvisningar som gjordes till utställningen 4 amerikanare 1962 och under ett turnerande filmprogram med New American Cinema 1964, båda vid Moderna Museet i Stockholm.
Som han uttryckt det skapade filmare som Kenneth Anger, Andy Warhol och Stan Brakhage ”fantastiska, visionära filmer bortom den kommersiella spelfilmen och alla konventioner som styr vårt filmseende.” Dessa intryck bidrog säkerligen också till modet att själv börja arbeta med film. Boken om Söderquist har vuxit fram genom många års samtal och samarbeten, vilka också har lett till att vi redaktörer har curaterat visningar med hans filmer både nationellt och internationellt. Ett delat intresse för den experimentella filmens historia, där Söderquists egna filmer utgör ett bidrag som i en svensk kontext är ovanlig, har lett oss fram till att diskutera hans verk i ett större internationellt sammanhang. Här har också hans insats som curator av omfattande filmvisningsserier både i Sverige och utomlands varit viktiga.
Boken består av en introduktion, två intervjuer och texter av Nicky Hamlyn, Chris Kennedy, Masha Matzke, Els van Riel och Astrid Söderbergh Widding. Den innehåller också ett omfattande bildmaterial.

Visningen arrangeras av bokens redaktörer Daniel A. Swarthnas och Martin Grennberger i samarbete med Filmform. Med tack till Zita Folkets Bio och Taverna Brillo

Filmprogram:
Verk ur Filmforms distributionskatalog

1

I frack

Claes Söderquist

1964, 00:11:00

2

The Return of the Buffalo

Claes Söderquist

2012, 00:19:00

3

Landskap

Claes Söderquist

1987, 00:36:00

IN SWEDISH

OLD DIGS på Uppsala Kortfilmfestival

Programblad - Uppsala Kortfilmfestival

Den 27 oktober visas Gunvor Nelsons OLD DIGS på Uppsalas Kortfilmsfestival. Verket är med i det första avsnittet av ett tvådelat program curerat av Martin Grennberger. Första delen, vid namn Materialitet och Motstånd 1: Analogue Action, undersöker den experimentella kortfilmen på 16 mm. Visningen sker på Slottsbiografen och har en duration på ca 85 min.

Filmprogram:
Verk ur Filmforms distributionskatalog

OLD DIGS

Gunvor Nelson

1993, 00:20:00

Materialitet och Motstånd 1: Analogue Action
Hur kan vi tänka kring den analoga filmen idag, dess politiska och poetiska dimensioner, dess motståndskraft och frigörande krafter, när alla diskussioner tycks handla om dess nära förestående slut? Ett slut som enligt många redan är ett faktum. Trots detta fortsätter yngre generationer att filma på Super 8 mm eller 16 mm film, både i dialog med en tradition, och för att, här och nu, utforska och undersöka den analoga filmens materialitet, unika betingelser, ljuskänslighet, och vilka möjligheter dessa begränsningar inbjuder till. Två vittförgrenade program, det ena bestående av klassiska experimentfilmer projicerade i 16 mm, det andra med både äldre och samtida filmer projicerade digitalt men filmade på analoga format, kan förhoppningsvis aktivera flera av dessa frågor, och visa på den analoga filmens fortsatta relevans och dess fortsatt viktiga roll in i filmens framtid. Detta 16 mm-program tittar tillbaka på några verk färdigställda från 1973 fram till 2011. Flera skildrar en politiskt omvälvande tid, där filmen och dess uttryck både fungerar som en form av motstånd och ett upphöjt poetiskt instrument, och där film

klippningens expressiva möjligheter och kamerans rörlighet är framträdande. I Joyce Wielands Solidarity följer vi ett strejk-möte där endast ben och fötter fångas upp, Rose Lowder filmar med flerskiktad klippning direkt i kameran i Peking året innan protesterna. Gunvor Nelson undersöker i Old Digs sin närmaste omgivning, dess topografi och vattenflöden. Caroline Avery filmar avfall och skräp med hjälp av ett dynamiskt montagearbete. Saul Levine dokumenterar politiska sammankomster i ett kvickt, kaotiskt collage som Marjorie Keller har kallat “a study of radical politics in radical film form”. Programmet avrundas med att Patrice Kirchhofer använder kameran för att framkalla en produktivt desorienterande känsla hos betraktaren.

– Martin Grennberger
Uppsala Kortfilmfestival

Read moreRead less
IN SWEDISH

FILMFORM RE:VIEW – Ord&Bild

Mormor, Hitler och jag, Carl Johan De Geer, 2001

I höstens andra upplaga i visningsserien FILMFORM RE:VIEW har Ord&Bilds redaktörer Jonatan Habib Engqvist och Ann Ighe funderat på vad det innebär att utforma ett filmprogram på samma sätt som man sätter ihop en tidskrift. Vad uppstår om man betraktar ett filmprogram utifrån ett redaktionellt synsätt? FILMFORM RE:VIEW är ett format där externa personer och organisationer från olika delar av kultur- och forskarvärlden bjuds in att fördjupa sig i Filmforms samling. Utifrån egna intresseområden och frågeställningar sammanställs ett filmprogram som sedan visas i form av en öppen filmvisning på Filmform.

OBSERVERA: Biljettpris är 50 kr. Du bokar en biljett genom att först OSA till info@filmform.com där du får information om hur du betalar för biljetten. Begränsat antal platser – först till kvarn gäller.

Med tack till Jonatan Habib Engqvist och Ann Ighe. Filmform drivs med verksamhetsstöd från Kulturdepartementet via Konstnärsnämnden samt från Kulturrådet

Filmprogram:
Verk ur Filmforms distributionskatalog

1

The Decency Squad

Roxy Farhat

2009, 00:03:26

2

Det osynliga folket

Madubuko Diakité

1971, 00:30:00

3

Mormor, Hitler och jag

Carl Johan De Geer

2001, 00:17:00

4

Notes From Underground

Lisa Tan

2013, 00:23:45

Spår

Kan man göra ett filmprogram på samma sätt som man gör ett tidskriftsnummer? Komponera en samling med essäer, poesi, recensioner och samtidsanalys som rör sig mellan ord och bild? Som beskriver ett nu, hur vi hamnade där vi är och samtidigt visar hur invecklat det är? Vi har satt ihop ett program ur Filmforms rika arkiv med utgångspunkt utifrån den tanken och landade i fyra filmer som spänner över fyra decennier av Roxy Farhat, Madubuko Diakité, Carl Johan De Geer och Lisa Tan. Genom dessa filmer får vi syn på saker som inte ligger längst fram i den gängse historieskrivningen: Nazismens historia i Sverige, vad det är att leva i ett land när man är född någon annanstans, vad historien kan säga om framtiden – och vad gör den iranska regimens sedlighetspolis i Los Angeles?

– Jonatan Habib Engqvist & Ann Ighe

Program:

Det osynliga folket, Madubuko Diakité, 1972, 30 min
Mormor, Hitler och jag, Carl Johan De Geer, 17 min
Notes From Underground, Lisa Tan, 2013. 23:45 min

Kvällen inleds med Roxy Farhats The Decency Squad (2009, 03:26 min) som loopas i lokalen.

Total speltid: ca 71 minuter exkl. paus

Tidskriften Ord&Bild har varit en röst i samtiden i 130 år. En plats för konst- kultur- och samhällsdebatt, för såväl nyskriven svensk som nyöversatt utländsk prosa och poesi, för essäistik och gränsöverskridande skapande mellan ord och bild. Här uppdaterar du dig på aktuell debatt och hittar det du inte visste fanns. Tidskriften grundades 1892 av Karl Wåhlin, och har sedan dess förvaltat sin tradition samtidigt som den genomgått flera förändringar. Redan i sin barndom samlade tidskriften de mest tongivande svenska konstnärerna och författarna. I slutet av 1930-talet blev den en radikalt liberal röst i ett Europa präglat av fascism och nazism. På 1960- och 70-talen var Ord&Bild den intellektuella vänsterns ledande forum. Idag är Ord&Bild en oberoende radikal tidskrift och en av Sveriges äldsta kulturtidskrifter.

Read moreRead less

MOONS POOL at Barbican Cinema

Logo – Barbican Centre

MOONS POOL by Gunvor Nelson will be screened in the programme Intimacy and the Body at Barbican Cinema in London on October 20th. The programme has been curated by Tamara Anderson.

Programme:
Works distributed by Filmform

MOONS POOL

Gunvor Nelson

1973, 00:15:00

Det Osynliga Folket at Ohio State University

Det Osynliga Folket, Madubuko Diakité, 1971

The Department of African American and African Studies in The Ohio State University will be screening the work of Madubuko Diakité Det Osynliga folket (The Invisible People) for the class Major Readings in African American and African Studies on October the 17th. Curating the programme is the associate Professor Ryan Skinner.

Programme:
Work distributed by Filmform

Det osynliga folket

Madubuko Diakité

1971, 00:30:00

IN SWEDISH

FILMFORM RE:VIEW – Paulina Sokolow

En tid då allt var möjligt - All makt åt fantasin!, Mats Eriksson Dunér, 2014

Först ut i höstens upplaga av programserien FILMFORM RE:VIEW är curatorn och skribenten Paulina Sokolow som har valt att lyfta fram Det var en tid då allt var möjligt – All makt åt fantasin! av Mats Eriksson Dunér. Den timslånga filmen handlar om det självorganiserade gemenskapsprojektet Gamla Bro som ägde rum under några år i slutet av sextiotalet med adress Gamla Brogatan i Stockholms city. Visningen blir utgångspunkt för ett samtal med redaktören och senioraktivisten Mathias Wåg om dagens (brist på) kollektiva rörelser och hur synen förändrats sedan sjuttiotalet.

FILMFORM RE:VIEW är ett format där externa personer och organisationer från olika delar av kultur- och forskarvärlden bjuds in att fördjupa sig i Filmforms samling. Utifrån egna intresseområden och frågeställningar sammanställs ett filmprogram som sedan visas i form av en öppen filmvisning på Filmform.

Vid biljettinsläppet visas även Annika Erikssons Wir sind wieder da, 2010, 23:55 min, som loop i lokalen. Efter visningen samtalar skribenten Mathias Wåg med Paulina Sokolow om filmprogrammet.

Filmprogram:
Verk ur Filmorms distributionskatalog

1

Det var en tid då allt var möjligt – All makt åt fantasin!

Mats Eriksson Dunér

2014, 01:00:00

2

Wir sind wieder da

Annika Eriksson

2010, 00:23:55

”Det hade kunnat funka”

Genom en samling Super-8 filmklipp, TV-reportage och läsningar från ett vittnesseminarium väver konstnären Mats Eriksson Dunér varsamt fram den dramatiska men också ömsinta historien om Gamla Bro, en öppen mötesplats organiserad av en grupp frivilliga aktivister som välkomnade personer ur alla generationer och bakgrund. Deras kamp – mot byråkratin, medias svartmålning, anarkistiska kupper, psykisk ohälsa och drogmissbruk – äger rum i ett samhälle ganska olikt vårt och mot fonden av en välfärdsstat som nått sin höjdpunkt. Det här filmprogrammet vill öppna upp för reflektioner om makt, politik, auktoritet, samhällskontrakt, revolt och tänkbara former för organisering i skuggan av det nya Sverige, plågat av nyliberalism, klimatnödläge och fascism. Kvällen inleds med Annika Erikssons verk Wir sind wieder da (2010) ¬– en sorts tableaux vivant där en grupp punkare samlats på en öppen icke-plats.

– Paulina Sokolow

Paulina Sokolow är konsthistoriker och arbetar som kommunikatör på Tensta konsthall och Folkrörelsernas Konstfrämjande. Hon är även t f kulturredaktör på tidningen Flamman samt bidrar tidvis med texter för Ord & Bild samt Judisk Krönika.

Mathias Wåg arbetar som redaktör för tidskriften Brand och som frilansande skribent. Wåg är redaktör för antologin Ockuperat! Svenska husockupationer från 1968 till 2018 (2019) och producerar även podcasten Apans anatomi.

Med tack till Paulina Sokolow och Mathias Wåg. Filmform drivs med verksamhetsstöd från Kulturdepartementet via Konstnärsnämnden samt från Kulturrådet.

Read moreRead less

Image Missing… screened at University of Wisconsin-Milwaukee

Logo - University of Wisconsin Milwaukee

Image missing… by Samuel Richter will be displayed in a class titled Archive Fever at University of Wisconsin-Milwaukee on October 5th. The class and programme is curated by Professor Ben Balcom.

Programme:
Work distributed by Filmform

Image Missing...

Samuel Richter

2020, 00:21:12

How to Civilize a Waterfall at the International Frauen Film Fest

Logo - International Frauen Film Fest (IFFF)

The short film How to Civilize A Waterfall by Hanna Ljungh will be screening at the International Frauen Film Fest in Medienwerkstatt Wien this fall, on October the 2nd. How to Civilize a Waterfall is a part of the programme The Connection curated by Betyy Schiel and in cooperation with The Golden Pixel Cooperative from Austria.

Programme:
Work distributed by Filmform

How to Civilize a Waterfall

Hanna Ljungh

2010, 00:03:53

The Vienna-based Golden Pixel Cooperative kicks off it’s autumn program with us. Our curator Betty Schiel presents the short film program THE CONNECTION at the Medienwerkstatt Wien. With films by Dagie Brundert, Maja Nagel + Julius Günzel, Hanna Ljungh, Ingeborg Tölke, Krista Davis, Kerstin Honeit, Shana Moulton, Anja Plaschg (Soap&Skin) and Timo Schierhorn.

We attempt a thought experiment: everything is connected to everything else in a living network in which we are interdependent. How would it be if, in this new attitude, we did not place man as an exceptional being at the center of being, but tried to adopt a more-than-human perspective? This radical shift in perspective is about searching for non-anthropocentric perspectives and thus revising the nature film as a whole. What stories can be told about it? What might the films look like and what formal-esthetic approaches can be helpful in the encounter with the Other?

The experimental short film seems particularly appropriate, as it literally unhinges the visual axes with immediate emotional access. The often witty deconstruction of the animal film as a genre is pursued by the filmmakers with all the means of art, for example through the dramaturgically pointed search for the optimal camera angle on the animal object of desire, which is then withheld from us. What do we see when we look at others? How do others look back. Plants, humans and other animals only have a chance to survive if resources are equally distributed among all beings. Showing and practicing this equality in artistic attitude inspires filmmakers to new approaches, of which we collect some exciting examples in this program.

– Frauen Film Fest

Read moreRead less

Gustaf Broms at Vancouver International Film Festival

Logo - Vancouver International Film Festival

The Vancouver International Film Festival (VIFF) will between September 29 – October 9 screen the shortfilm PERFORATED REALITIES by Gustaf Broms. The film is in the last part of the programme-series MODES called MODES 3 consisting a collection of animated work, with a duration of 67 minutes. The programme will be displayed on three different days in Vancouver, Canada and is curated by VIFF.

Dates:
Sunday, October 2, 6.30pm

Wednesday, October 5, 6.30pm

Sunday, October 9, 6.30pm

Programme:
Work distributed by Filmform

PERFORATED REALITIES

Gustaf Broms

2021, 00:16:16

MODES 3:

Whimsical, questioning and utterly absorbing, a collection of animated work delving into worlds of wonder, subversion, and Marxist mystery. Playing with form and overflowing with provocation, these works are fun and some re-construct ideas of animation, paying homage to experimentalists who came before.

– VIFF

Read moreRead less

Dancing with Dwarfs at Japanese Universities

Logo - Okayama University of Science and Yamaguchi University

The film Dansa med Dvärgar (Dancing with Dwarfs) by Emilie Carlsson Gras will be screened online for a research group based in Okayama University of Science and Yamaguchi University in Japan, 24th of September. The research group named “Haruki Maruakami and Adaptation Studies” is curated by Dr. Yumie Yamae.

Programme:
Work distributed by Filmform

Dansa med dvärgar

Emelie Carlsson Gras

2003, 00:13:15

IN SWEDISH

Fyra filmer av Madubuko Diakité + samtal

For Personal Reasons, Madubuko Diakité, 1972

Välkommen till Klarabiografen, fredagen den 16:e september för ett retrospektiv med fyra filmer av den svensk-amerikanske filmskaparen, människorättsadvokaten och författaren Madubuko Diakité.

För första gången i Sverige kommer Diakités tillgängliga oeuvre att visas i en biograf, från hans första film Dreams of G (1970) till en av hans sista, En dag på Mårtenstorget (1981). I samband med visningen släpper Filmögon en tryckt intervju med Diakité, som under kvällen kommer att finnas tillgänglig gratis men i en begränsad upplaga.

Filmvisningen presenteras av Filmögon tillsammans med Filmform.

OBS: Fri entré till visningen, men föranmälan krävs till info@filmogon.se. Efter visningen sker ett samtal med Madubuko Diakité tillsammans med Filmögon.

Filmprogram:
Verk ur Filmforms distributionskatalog

1

Dreams of G

Madubuko Diakité

1970, 00:07:00

2

For Personal Reasons

Madubuko Diakité

1972, 00:29:00

3

Det osynliga folket

Madubuko Diakité

1971, 00:30:00

4

En dag på Mårtenstorget i Lund

Madubuko Diakité

1981, 00:14:00

”I never considered myself an American filmmaker, I’m just a filmmaker who happened to be born there.”

Diakité börjar sin bana som filmskapare i maj 1968, då han flyttar från New York till Paris, en stad som han snabbt överger. Efter en längre resa i Syd- och Centraleuropa tar han sig till Danmark, då en ung dansk man uppmuntrat honom att eftersträva sina ambitioner som filmskapare genom att söka sig till Den Danske Filmskolen. Väl i Köpenhamn, med ett antagningsbrev i handen, inleder Diakité dock aldrig sina studier på grund av ett krav på 18-månaders språkstudier i danska. Det leder istället Diakité till Sverige, där han till slut bosätter sig i Lund och börjar studera vid universitetet. Genom sin medstuderande Navid Raiman, får Diakité lära sig grunderna i filmskapande och han återvänder sedan till New York för vidare studier i film.

I New York, tillsammans med Boris Bodé regisserar Diakité Dreams of G (1970), där hans dåvarande fru Elaine Diakité spelar huvudrollen i ett glidande drömporträtt som utspelar sig på Staten Island. I For Personal Reasons (1972), hans andra film hör vi Diakités egna röst i ett möte med en berättelse om en ensam mans politiska uppvaknande tillsammans med bildmaterial från medborgarrättsrörelsen i Harlem, Svarta pantrarna och Malcolm X. Filmen spelades in under samma period i New York men färdigställdes i början av sjuttiotalet när Diakité återvände till Lund, delvis med stöd från Sveriges Television.

I Sverige under 1970- och 80-talet gör Diakité två dokumentärfilmer, Det osynliga folket (1971) och den kollektivt producerade En dag på Mårtenstorget (1981), båda med Lund som utgångspunkt. Det osynliga folket är ett unikt historiskt dokument som uppmärksammar en rad fall av utsatthet, rasism och livsöden för invandrare och utländska studenter i Lund under 70-talet. En dag på Mårtenstorget producerade Diakité tillsammans med studenter under en kurs vid Folkuniversitet i Lund och som namnet vittnar om följs de dagliga aktiviteterna på och runt torghandeln i Lund.
Tillsammans, vittnar Diakité’s korta filmografi om en förbisedd men betydande svensk-amerikansk filmskapare — som är djupt förankrad i sociala frågor och vars produktion ägt rum utanför de filmindustriella ramarna, i public services mellanrum tillsammans med studenter och vänner.

Gunvor Nelson retrospective at EXFF

Poster - EXFF 2022

A broad selection of Filmforms Gunvor Nelson experimental and autobiographical 16 mm film collection will be presented at the film festival EXFF at Frankfurt University’s Cinema Pupille e.V. between the 15th – 18th September in three separate programmes. The programmes have been curated by Martin Grennberger and Daniel A. Swarthnas.

Programme 1: Beginnings, Bodies and Surrealism
Friday, 16th Sep: 4 pm

1

SCHMEERGUNTZ

Gunvor Nelson & Dorothy Wiley

1966, 00:15:00

2

FOG PUMAS

Gunvor Nelson & Dorothy Wiley

1967, 00:25:00

3

TAKE OFF

Gunvor Nelson

1972, 00:10:00

4

MOONS POOL

Gunvor Nelson

1973, 00:15:00

5

FIELD STUDY #2

Gunvor Nelson

1988, 00:08:00

Programme 2: The Gaze of the Returnee
Saturday, 17th Sep: 11:30 am

1

FRAME LINE

Gunvor Nelson

1983, 00:22:00

2

LIGHT YEARS EXPANDING

Gunvor Nelson

1988, 00:25:00

3

NATURAL FEATURES

Gunvor Nelson

1990, 00:30:00

Programme 3: Family Sphere
Sunday, 18th Sep: 2 pm

1

MY NAME IS OONA

Gunvor Nelson

1969, 00:10:00

2

RED SHIFT

Gunvor Nelson

1984, 00:50:00

3

TIME BEING

Gunvor Nelson

1991, 00:06:00

Artist showcase : Gunvor Nelson

The filmmaker and artist Gunvor Nelson was born in 1931 in Stockholm, but grew up in the small town of Kristinehamn, Sweden. After studying art in Stockholm, she moved to San Francisco in 1953 where she studied and later taught art and film at San Francisco State University (1969–70) and the San Francisco Art Institute (1970–1992). In the 1960s, Nelson made the films Schmeerguntz (1966), Fog Pumas (1967) and My Name is Oona (1969) (the former two with Dorothy Wiley), all of which are considered classics of experimental film history for their personal, complex, innovative, distinctive and surreal montage, often with a feminist and absurdist perspective. Nelson, like many other filmmakers and artists active in the San Francisco Bay Area at the time, hung out in the circles around Canyon Cinema, a group including personalities such as Bruce Baillie, Chick Strand, James Broughton and Robert Nelson.

In these four programmes, encompassing films completed between 1966 and 1991 all shot on 16mm, a plethora of formal approaches and areas of interest are explored, from the early work’s energetic playfulness, dictated by a multifarious montage straddling the overtly critical, absurdist, comic and even anarchic, to the latter work’s more emphasised engagement with memory, reconnection, family history and ageing.

Rather than seeing her work in terms of »experimental«, »avantgarde« or »feminist«, Nelson prefers »personal« as the most apt description of her way of working, and she has always filmed from a close and private perspective in her own way, and often things and people in her vicinity and the environment she lives in: herself, in her home, her garden, her family, her friends, the river outside her house in Kristinehamn, in San Francisco, at Muir Beach and not least in relation to her own painting.

In Nelson’s films, animation is often interspersed with filmed material in interlinked collages, in which she in various ways overpaints, ruptures, redirects and superimposes images in parallel and fluid montages. The films often move playfully and complexly in time and space without clear delineation, where unexpected collisions are followed by more documentary or narrative content. Central also is Nelson’s work with the interaction of sound (and voice) and the expansion of the image to achieve unforeseen constellations. There is an enhanced sense of the tactile here: multilayering, the expansion and contraction of movement, the image as palimpsest.

She writes:

»I want my images to contain a kind of enigmatic depth, a charge and an energy that can convey more than what is discovered at a quick glance at the surface. The images must contain many dimensions and layers of meaning beyond the obvious. I see this as an advantage: film consists of more than one image and
is made up of many frames in a row, a number of images that can amplify or collide with each other in exciting and unexpected ways.«

In 1993, Nelson moved back to Kristinehamn, where she is still active as artist and videomaker.

— Martin Grennberger & Daniel A. Swarthnas

Read moreRead less

Marie Karlberg at Fluentum

Logo - Fluentum

The Good Terrorist by Marie Karlberg will be screened as a part of the group exhibition Kino between September 15 – October 29 at the art platform Fluentum in Berlin. The exhibition Kino is divided into two parts. The Good Terrorist will be played as a loop in Part 1 besides artwork created by the artists Rosa Aiello and Dylan Aiello, Noah Barker and Dora Budor, Peter Wächtler, Jiajia Zhang. The programme is curated by Dennis Brzek and Junia Thiede.

Programme:
Work distributed by Filmform

The Good Terrorist

Marie Karlberg

2021, 01:01:00

About Exhibition Kino:

If film is the medium, then cinema is the cultural situation in which showing and viewing moving images becomes a shared social engagement. The group exhibition Kino (German for “cinema”) translates this framework of collective spectatorship into the context of an exhibition. It hereby follows the current interest of artists in probing the temporal and narrative possibilities of time-based formats, between video and feature-length film, associative image collage and narrative epic.

A shared aspect of many of the featured positions lies in the way their artistic work employs a wide variety of media and forms, with the diverse use of moving images playing an essential role in developing ideas and interlocking narration, image, sound, and time. Thus, it is the multiple limitations and potentials of film, its production mechanisms, narrative logics, and aesthetic characteristics that are used here to reflect on the mediatization of storytelling today.

As an exhibition, Kino consists of a mobile display of projection screens and seats, transforming the act of looking into an individual and collective negotiation. Kino will be split into two distinct parts, with an addition of new works and a rearrangement of the display taking place in the middle of the exhibition’s runtime. Its curatorial directive aims to create a social situation in which an architecture of temporal and spatial settings serves as a template for different approaches to the sometimes unwieldy presentation of video and film in an exhibition context. Borrowing from cinema’s conventions, loosely fixed time schedules and spatial positionings experimentally expand the traditional way of engagement with moving images in an exhibition setting.

The two parts of the exhibition are each accompanied by a poster edition, created by Zoë Field and Max Eulitz, and Sophie Reinhold.

– Kino is curated by Dennis Brzek and Junia Thiede.

Read moreRead less
IN SWEDISH

Tova Mozard intar House of Sweden

Psychic, Tova Mozard

IN SWEDISH

Aktivering Samtal! På Konferensen Leken Först!

Poster - Konferensen Leken Först!

Under tvådagars-konferensen Leken först! på Kulturkvarteret i Örebro mellan 8-9 september, visas Mats Eriksson Dunérs film Aktivering Samtal!. Filmvisningen sker under konferensdag 1 och är en del av evenemangets utbildningssyfte kring lekplatser och miljöer. Curator för programmet är Kris Johnson-Jones, Arwidssonstiftelsen.

Filmprogram:
Verk ur Filmforms distributionskatalog

Aktivering Samtal!

Mats Eriksson Dunér

2020, 00:58:00

Mer om konferensen Leken först! :

Vi går från vision till verkstad och visar exempel på hur lekmiljöer med hög kvalitet kan bli verklighet.

Vi riktar oss till dig som planerar, utformar eller förvaltar utemiljöer för barn och unga. Konferensen vill fördjupa samtalet om hur man kan arbeta med ökad samverkan inom kommunal verksamhet och hur man kan involvera konstnärer och forskare. Studiebesök ingår där du guidas av kunniga kollegor i Örebros lekotoper.

Teman
– Den livsviktiga leken
– Grönare lekmiljöer
– Konstnärligt medskapande
– Rikare utemiljöer i skola och förskola

Arrangörer: Arwidssonstiftelsen, Boverket, SLU Tankesmedjan Movium, Statens konstråd, Arkitektur- och barnrådet Sveriges arkitekter och Örebro kommun.

Read moreRead less

Moms On Fire at Fantoche International Animation Film Festival

Poster - Fantoche International Animation Film Festival 2022

During Fantoche International Animation Film Festival between 6th – 11th of September will Joanna Rytel’s animated film Moms On Fire be screened in the programme Annette’s All Time Favourites in Switzerland. The programme is a collection of films selected and curated by Annette Schindler with a duration of 70 minutes. Moms On Fire is the last film in the programme. The screenings of the programme Annette’s All Time Favourites are displayed in two different festival days and venues.

Wednesday, September 7, 22:45, Trafo 2

Thursday, September 8, 16:15, Sterk 1

Programme:
Work distributed by Filmform

Moms On Fire

Joanna Rytel

2016, 00:12:00

Programme description:

Caution: the films in this programme are certain to sear themselves into your memory. They all share an intense sensuality and a visual language all of their own. And they don’t play into any gender stereotypes, either. Instead, they celebrate a self-determined spirit of exploration and a playful and unbridled zest.

– Annette Schindler

Read moreRead less
IN SWEDISH

Salad Hilowle på Filmstadens Dag

Logga - Filmstadens Kultur

Den 28 augusti visas filmen Sylwan av konstnären Salas Hilowle som loop på Filmstadens evenemang Filmstadens Dag i Råsunda. Curator för programmet är Jacob Lundström.

Filmprogram:
Verk ur Filmforms distributionskatalog

Sylwan

Salad Hilowle

2022, 00:15:20

IN SWEDISH

Filmformverk under Litiumfestivalen på Utö

Litiumfestivalen, Haninge Kommun, 2022

Filmerna Flykten från Fälten, What I miss about people, and what I don’t miss about people och Bolivia efter Che ur Filmforms samling visas i festivalprogrammet Litiumtiden på Utö den 27 augusti. Curatorer för programmet är Hanna Ljungh, Gidéonsson/Londré och David Larsson.

Filmprogram:
Verk ur Filmforms distributionskatalog

1

Flykten från fälten

Timo Menke & Nils Agdler

2005, 00:17:00

2

What I Miss About People, and What I Don't Miss About People

Marte Aas

2017, 00:10:51

3

Bolivia efter Che

Jan Lindqvist

1970, 00:51:00

Klara Lidén at Städtische Galerie Bremen

Poster - Städtische Galerie Bremen, Bike in Head 2022

The art gallery Städtische Galerie Bremen will between 24th of July – 18th of September display Klara Lidén’s Bodies of Society in a loop in the exhibition Bike in Head. The exhibition analyses the status, practical, symbolic and philosophical meaning of the bike. The programme has been curated by Dr. Ingmar Lähnemann.

Programme:
Work distributed by Filmform

Bodies of Society

Klara Liden

2006, 00:05:00

IN SWEDISH

Det är sexigt att betala skatt i sommarworkshop

Det är sexigt att betala skatt, Eva Linder, 2005

Eva Linders film Det är sexigt att betala skatt visas under Roxy Farhats video-workshop för ungdomar på Västergårds Fritidsgård i Södertälje den 4 juli. Programmet har curerats av Roxy Farhat.

Filmprogram:
Verk ur Filmforms distributionskatalog

Det är sexigt att betala skatt

Eva Linder

2005, 00:10:40

IN SWEDISH

Salad Hilowle på Bergmanveckan

Poster – Bergmanveckan 2022

Konstnären Salad Hilowle gästar Bergmanveckan för en visning av filmen Sylwan som kom till efter en stipendievistelse på Fårö. Visningen följs av ett efterföljande samtal med manusförfattaren Issraa El-Kogali Häggström. Curator för programmet är Kasia Syty.

Filmprogram:
Verk ur Filmforms distributionskatalog

Sylwan

Salad Hilowle

2022, 00:15:20

Peter Weiss – Poesia In Movimento

Peter Weiss – Poesia In Movimento

This summer, Il Cinema Ritrovato in Bologna will pay special attention to the filmmaking by Peter Weiss in a programme curated by Jon Wengström from The Swedish Film Insitute. The programme, divided into four different screenings will run between Sunday, June 26th to Saturday, July 2nd.

Peter Weiss – Poetry in Motion

German-born Peter Weiss (1916-82) fled with his family to Sweden from Bohemia, Czechoslovakia in the 1930s to escape the Nazi occupation. There he became one of the central figures of Svensk Experimentfilmstudio, founded in 1950 to produce and promote art and experimental film in Sweden (later re- named Arbetsgruppen för Film). Multi-disciplinary artist Weiss – painter, poet, novelist, playwright, and filmmaker – made his debut in the early 1950s when he made the first films in a series of black-and-white shorts named Studies I-V (1952-55). In these films he drew upon the tradition of modernist painting and filmmaking from the 1920s in his depictions of the body and the human condition.

In the latter half of the 1950s, Weiss also started to make short films with more documentary content. In Ansikten i skugga (Faces in the Shadow, 1956) he portrays outcasts in Gamla Stan, the oldest part of Stockholm, and Ingenting ovanligt (Nothing Unusual, 1957) is a commissioned film about a traffic incident, which the filmmaker turns into a po- etic portrait of the city. Together with arguably his best short Enligt lag (According to Law, 1958) – a depiction of life in a juvenile prison – these films give stunning testimony to Weiss’s eye for detail and ability to find human dignity even in the most difficult circumstances.
After his amazing feature-length film Hägringen (Mirage, 1959), a highly personal take on the city symphony genre, Weiss participated in the production of the fiction feature Svenska flickor i Paris (The Flamboyant Sex, Barbro Boman, 1961), and made a film in Denmark about anonymity and conformity in modern suburbia (Bag de ens facader, Living Behind Iden- tical Facades, 1961).
Weiss is – especially in Germany – generally more known for his literary work as a novelist and playwright. His mag- num opus is the epic anti-fascist novel/manifesto Die Ästhetik des Widerstands (The Aesthetics of Resistance), published in 1981, and his most famous play is Marat/Sade from 1964, later adapted for the screen by Peter Brook.

Arbetsgruppen för Film continued to produce art and experimental films well into the 1980s and evolved into Stiftelsen Filmform / The Art Film & Video Archive, distributing exper- imental films on 16mm and in digital formats. Filmform also acts as the rights holder to Weiss’s short films on behalf of his widow Gunilla Palmstierna-Weiss (a production designer who collaborated several times with Ingmar Bergman at the Royal Dramatic Theatre in Stockholm), who generously authorised the screenings at the festival. The programme includes vintage prints as well as new digital restorations, all from the Archival Film Collections of the Swedish Film Institute.

– Jon Wengström

Programme:
Works distributed by Filmform

1

Studie I

Peter Weiss

1952, 00:06:10

2

Studie II/Hallucinationer

Peter Weiss

1952, 00:05:19

3

Studie III

Peter Weiss

1953, 00:05:00

4

Studie IV/Frigörelse

Peter Weiss

1954, 00:08:18

5

Studie V/Växelspel

Peter Weiss

1955, 00:08:14

6

Ateljéinteriör/The Studio of Dr. Faust

Peter Weiss

1956, 00:10:00

7

Enligt lag

Peter Weiss & Hans Nordenström

1957, 00:20:00

8

Ansikten i skugga

Peter Weiss

1957, 00:13:00

Erinra in Sun Republic at Studio Gallery BWA

BWA Studio Gallery

Salad Hilowle’s film Erinra will be looped in the exhibition Sun Republic at Studio Gallery BWA, Warsaw this summer between June 22nd – September 7th. The exhibition that forms part of the New Horizons International Film Festival has been curated by Ewa Szabłowska and Stach Szabłowski.

Programme:
Works distributed by Filmform

Erinra

Salad Hilowle

2015, 00:08:00

Sun Republic.
Artistic Scene of the 22. IFF New Horizons

The exhibition is devoted to the place that the global North occupies in collective imagination. Together with the artists, we are looking for this place at the intersection of migratory routes, economic discourses, ecological processes, existential experiences, new political myths and old solar rituals. The waypoint in this search is the figure of the polar Sun which sheds cold light on the picture of today’s world, currently undergoing polarity reversal.

We are all children of one Sun. It is a universal symbol and keystone of earthly reality. However, even though there is one Sun, many other suns exist at the same time. The Sun scorching areas once known as the Third World, now dramatically afflicted by climate change, shines in a way which is different from the one under which tourists sunbathe in tropical holiday paradises. The rhythm of the Sun moving in the sky of the global South is different from that of the global North.

And the symbolic polarity of concepts of the world are drawing closer to the geographic poles of the Earth. The North, once at the cold and inhospitable periphery of the civilisation, is shifting towards the centre of the discourse. In political and social terms, it is perceived as a dream come true, a dream of history moving towards a happy ending, a finale in which democracy and human rights prevail, living standards are high and energy sources – clean and renewable. Contemporary Scandinavia is the best embodiment of this fantasy.

But the vision of the end of history as a happy ending overlaps with a different narrative about the end of time – the prospect of a climate catastrophe. The image of the global North as a cold paradise on earth is contrasted with the nightmare of the South as a living hell tormented by the heat, political instability, violence and poverty aggravated by the price which the inhabitants of this region of the world must pay for the well-being of the rich North.

Globalization has cast the North in the role of a figure of socioeconomic utopia. As a region of the world, in turn, it is defined by the Sun, which during the winter solstice does not rise above the horizon, and which never sets during the summer solstice. The exhibition combines different dimensions of the North – solar and social, ecological and existential. We look at the northern Sun to see how its rays draw the landscape of today’s reality, as well as scenarios for the future.

Artists: Pasi Autio, Kuba Bąkowski, Ewa Einhorn & Jeuno Je Kim, Camila Figenschou, Amelie Fortin, Zuza Golińska, Ane Hjort Guttu, Marja Helander, Salad Hilowle, Stirmir Orn Gudmunsson, Agnieszka Polska, Viola Ujazdowka, Guido Van Der Werve

Curators: Ewa Szabłowska, Stach Szabłowski

SCHMEERGUNTZ at HKW this summer

HKW logo

Gunvor Nelson’s film SCHMEERGUNTZ will be looped in Haus der Kulturen der Welt’s summer exhibition No Master Territories between June 19th – August 28th. The show has been curated by Hila Peleg & Erika Balsom.

Programme:
Works distributed by Filmform

SCHMEERGUNTZ

Gunvor Nelson & Dorothy Wiley

1966, 00:15:00

IN SWEDISH

Filmform verk på Verkstad Konsthall

Flera filmer ur Filmforms samling av konstnärerna Bigert & Bergström, Anna Linder, Love Nordberg och Cecilia Parsberg visas på Cnema i Norrköping under ett filmprogram som kopplar an till Verkstads konsthalls tillfälliga utställning TEMA ÄTA, onsdagen den 15 juni med start kl 19. Efter visningen berättar Lars Bergström om arbetet med verket Sista måltiden. Curator för programmet är Lars Jonsson.

Filmprogram:
Verk ur Filmforms distributionskatalog

1

Elixir

Love Nordberg

2000, 00:05:30

2

De levnadshungriga

Cecilia Parsberg

1994, 00:09:00

3

cum pane - den man delar sitt bröd med

Anna Linder

2002, 00:08:00

4

Sista måltiden

Bigert & Bergström (Artist group)

2005, 00:58:00

Onsdag 15 juni kl 19 på Cnema i Norrköping

Verkstad – rum för konst och Cnema bjuder på en kväll med konstnärlig film som äter och
dricker. Efter kortfilmspaketet blir det paus med servering och sedan ett samtal med
konstnären Lars Bergström. Fem filmer visas som med mycket olika längd och på mycket olika sätt, gestaltar och
kommenterar ätande och drickande. Efter filmvisningen tar ett samtal vid med Lars
Bergström, en av skaparna till den längsta filmen; Sista Måltiden av konstnärsduon Bigert &
Bergström.

Mat och dryck hör det till mest grundläggande för vår överlevnad. Både vardag och fest
kretsar kring detta. Men vad, och hur, vi äter och dricker, är också en stor del av kulturen,
vår historia och vår identitet. Under 20022 arbetar Verkstad med temat ÄTA. I utställningar
och program undersöks kulturen kring ätande och drickande, och hur det på olika sätt
förhåller sig till konstnärliga uttryck och gestalter.

IN SWEDISH

Cinema Frankfurt Presenterar: MDMA

MDMA, Tao Lin & Megan Boyle, 2011

Den 10 juni presenteras verket MDMA av Tao Lin & Megan Boyle av Antikvariat Frankfurt på Filmform. Visningen av MDMA utgör del 1 i filmprogrammet CINEMA Frankfurt där filmer som på olika sätt knyter an till antikvariatet visas och kontextualiseras. Curatorer för programmet är författarna Elis Monteverde Burrau och Ludvig Köhler i samarbete med Filmform.

FILMPROGRAM:

MDMA, Tao Lin & Megan Boyle, 2011, 115 min

“MDMA (2011) är ett filmexperiment gjort på en tagning som börjar med att Lin och Boyle tar titeldrogen och, i vad som förefaller vara en oklippt tvåtimmarstagning, vandrar runt planlöst på Manhattan, åker fel i tunnelbanan och avslutar med att på ett sarkastiskt ironiskt sätt fråga ut varandra i pariserhjulet inne på Toys ‘R Us på Times Square.” – ur programtexten på Ubuweb.

Filmen presenteras av Elis Monteverde Burrau som, mer eller mindre mumlande, framför en reviderad version av den stora, ännu opublicerade, Mumblecore-essän.

Om:
Antikvariat Frankfurt är ett kvasilitterärt EMOGONZO-kollektiv, en patafysisk mässarrangör, en ofrivillig tankesmedja samt en ambulerande bokhandel utan adress.

– Antikvariat Frankfurt

Read moreRead less

REPRESENTING REPRODUCTIVE LABOUR at Worm

Gunvor Nelson, Kirsa Nicholina

Two films by Gunvor Nelson, SCHMEERGUNTZ & KIRSA NICHOLINA will be screened at Worm, Rotterdam in the programme REPRESENTING REPRODUCTIVE LABOUR on June 8th. The screening will be introduced by Marcy Saude, researcher and curator of the programme.

Programme:
Works distributed by Filmform

1

SCHMEERGUNTZ

Gunvor Nelson & Dorothy Wiley

1966, 00:15:00

2

KIRSA NICHOLINA

Gunvor Nelson

1969, 00:16:00

FILMWERKPLAATS: REPRESENTING REPRODUCTIVE LABOUR

This screening brings together historical and recent work in experimental and artist film that represents the work of gestation, childbirth, and infant care.

While Stan Brakhage’s Window Water Baby Moving is considered a touchpoint for American avant-garde film production, relatively contemporaneous work from Gunvor Nelson and Dorothy Wiley is less widely known. Nelson and Wiley’s Schmeerguntz frames the less sanitised moments of pregnancy and infant care within the high-gloss expectations of womanhood and femininity as envisioned by television advertisements. Nelson’s rarely screened Kirsa Nicholina presents a loving hippie homebirth in the context of a community of care.

Contemporary artists touching on these themes include Lori Felker, whose personal experimental documentary Spontaneous emphasizes the practical and emotional fallout of a miscarriage; Kathryn Elkin’s Queen which considers the work of gestation with a bowling metaphor and a free-wheeling improvisational soundtrack; and programmer Marcy Saude’s recent film Contraction/ Expansion which draws on the aesthetics of 1970s Dutch and British avant-garde filmmakers to investigate domestic space and reproduction under lockdown conditions in contrast to utopian writings on gender, labour, and childcare.

This programme will be introduced by Marcy Saude, drawing on their recent research into experimental and artist films that depict pregnancy and childbirth.

Read moreRead less

Three films by Joanna Rytel in Post Porn Film Festival, Warsaw

Logo – Post Porn Film Festival Warsaw

IN SWEDISH

Hasselblad Center visar Lotta Antonssons filmer

Lotta Antonsson, Take it as a Man #5, 1990

Lotta Antonssons filmer Slap Happy och Cookie Puss ingår i Hasselblad Centers sommarutställning Mörkrum / Svartklubb som visas mellan den 4 juni till 18 september. Curatorer för utställningen är Andréas Hagström och Louise Wolthers, Hasselbladstiftelsen.

Filmprogram:
Verk ur Filmforms distributionskatalog

1

Slap Happy

Lotta Antonsson & Annika Hausswolff, von

1995, 00:09:00

2

Cookie Puss

Lotta Antonsson & Ann-Sofi Sidén

1987, 00:13:00

Mörkrum / Svartklubb

Under perioden 1985–95 genomgick fotografiet i Sverige en stor förändring. Det var postmodernismens era, när ett konceptuellt förhållningssätt etablerades, när kvinnliga konstnärer och fotografer verkligen tog plats och när foto- och konstvärlden började förenas. Det var en tid av motstånd – både från en ny skara fotografer och konstnärer men även från gamla bastioner som såg sina maktpositioner hotade. Utställningen fokuserar på hur Göteborg gick i bräschen för dessa förändringar.

Utställningen baseras på Hasselbladstiftelsens egen samling med enstaka inlån från museer och fotografer.

IN SWEDISH

SNOWDRIFT på Kristinehamns konstmuseum

Gunvor Nelsons film SNOWDRIFT (A.K.A. SNOWSTORM) visas som loop i Kristinehamns konstmuseums sommarutställning i museets samling mellan 4 juni – 11. Programmet har curerats av museets vänförening.

Filmprogram:
Verk ur Filmforms distributionskatalog

SNOWDRIFT (A.K.A SNOWSTORM)

Gunvor Nelson

2001, 00:09:00

IN SWEDISH

Breathing på Helsingborgs gator

Logga - Dunkers Kulturhus

Videoverket Breathing av Anna Ådahl visas som loop i Dunkers Kulturhus sommarprojekt The Breath i Helsingborgs offentliga miljö omkring Henry Dunkers plats. Utställningen har curerats av Veronica Wiman och är ett samarbete mellan Dunkers Kulturhus och Nederman Group och presenteras inom ramen för H22.

Filmprogram:
Verk ur Filmforms distributionskatalog

Breathing

Anna Ådahl

2004, 00:03:18

THE BREATH

Utställningen The Breath handlar om andetaget. Andas är förutsättningen för liv. Utställningen presenterar svenska och internationella fotografer, konstnärer, forskare och aktivister och visar fotografiska verk med utgångspunkt i betydelsen av andetaget och luften som vi andas.

IN SWEDISH

FILMFORM RE:VIEW – Terrassen

Rädda Victoria, 1975

Programserien FILMFORM RE:VIEW är tillbaka och gästas först ut i år av den ambulerande parasit-biografen Terrassen med bas i Köpenhamn och Malmö. Med en nyfiken blick på Filmforms skrymslen och vrår har Terrassen satt samman ett tvådelat filmprogram bortom samlingens allfartsvägar som belyser svårartade arkivkategoriseringar och visningssituationens sociala betydelse. FILMFORM RE:VIEW är ett format där externa personer och organisationer från olika delar av kultur- och forskarvärlden bjuds in att fördjupa sig i Filmforms samling. Utifrån egna intresseområden och frågeställningar sammanställs ett filmprogram som sedan visas i form av en öppen filmvisning på Filmform.

FILMPROGRAM:

Del 1 (med start 18.30)

Yet, Stan VanDerBeek, 1957, 2 min, visas på 16mm
Show Leader, Bruce Baillie, 1966, 1 min, visas på 16mm
N, Ann Robertsson, 1967, 3 min, visas på 16mm

Programmet visas för små grupper, i nära anslutning till Filmforms filmarkiv. Samling i Filmforms lokal på Svarvargatan 2.

Del 2 (med start 19.30)

Rädda Victoria, Victoriakommitén, 1975, 14 min, visas på 16mm
Persona Project 02.4: VIDEOACTIVE, Sara Jordenö, 2002, 03:10 min

Filmvisningen introduceras och åtföljs av ett kort samtal med Oscar Pedersen, Amin Zouiten, John Skoog och Jakob Ohrt från Terrassen.

Filmprogram:
Verk ur Filmforms distributionskatalog

1

Persona Project 02.4: VIDEOACTIVE

Sara Jordenö

2001, 00:03:10

2

N

Anne Robertsson

1967, 00:03:00

RÄDDA VICTORIA

En kväll tillägnad Filmforms arkiv. I samarbete med Filmform så kommer Terrassen visa filmer som, med ett par undantag, inte är en del av Filmforms distributionskatalog – filmer som har blivit felkrediterade, som har gjorts kollektivt och/eller anonymt, som betonar förbisedda aspekter av både filmskapandet och arkivet. Filmer som på ett eller annat sätt har hamnat emellan eller undvikt arkivets principer. Istället för att fokusera på en formell eller innehållsmässig tematik så belyser programmet den arkivaliska akten, samt dess motpart, projektionen. Programmet kommer hedra arkivets inneboende flux när det rör sig genom Filmforms olika rum, skärmar och format.

IN SWEDISH

Filmer och samtal med Salad Hilowle på Uppsala Universitet

Poster – Uppsala Universitet

Filmform News 2022 at the 68th International Short Film Festival Oberhausen

Several new titles in Filmform distribution catalogue will be presented in the programme Filmform News 2022 at the International 68th Short Film Festival Oberhausen in Lichtburg Filmpalast, Oberhausen on May 8th. Andreas Bertman, producer & Anna-Karin Larsson, executive director at Filmform, will be introducing the screening.

Programme:
Works distributed by Filmform

1

The Secret of the Desert

Amin Zouiten & Benn Malca

2022, 00:03:25

2

1970, 00:00:00

3

Overflow Indication

Suzanne Nessim & Teresa Wennberg

1979, 00:07:00

4

Anna Casparsson

Peter Weiss

1960, 00:12:39

5

Evidence of the Not Yet Known

Maria Hausswolff, von

2015, 00:06:31

6

Vanus Labor

Salad Hilowle

2021, 00:12:56

7

Delay

Santiago Mostyn

2014, 00:04:00

Walden presents: Tris Vonna-Michell

Welcome to an evening with screenings and discussions with Stockholm-based artist Tris Vonna-Michell. His work has been presented widely in museums, biennales and galleries, most recently at Jan Mot in Brussels in March 2022. Vonna-Michell’s work utilises a plethora of technical devices, modes of presentation and installational approaches, encompassing performance, audio recordings, slide projection, poetry, sound poetry, printed matter, photography, 16mm-film, super-8 and the installation broadly defined.

This evening focuses on Vonna-Michell’s moving image work.

Programme:

Chopin, (Alma Verse), Tris Vonna-Michell, 2018, 13 min (shown on 16mm)
Smoke & Mirrors, Tris Vonna-Michell 2018, 8 min
Registers, Tris Vonna-Michell, 2017, 13 min
To Ray The Rays, E.E. Vonna-Michell & Henri Chopin, 1986-87

Introduction and Q&A with the artist led by Martin Grennberger. No entry fee but limited amount of seats. Please book a seat in advance. RSVP to: info@filmform.com

The screening is arranged as a collaboration between Walden & Filmform. With thanks to John Sundholm.

Programme:
Works distributed by Filmform

1

Chopin (Alma Verse)

Tris Vonna-Michell

2018, 00:12:45

2

Smoke & Mirrors

Tris Vonna-Michell

2018, 00:07:41

On the films:

Registers, 2017

”Registers is a film consisting of an animated sequence of photographs taken during a trip to Japan made by the artist in 2008. Images of transient and consumer spaces such as underpasses, viaducts, docks, stations and shopping malls are reassembled in an anachronistic narrative. The soundtrack that accompanies the film is the result of a montage of musical compositions by musician Jan Matthé and field-recordings and spoken word by Vonna-Michell.”

Chopin (Alma Verse), 2018,

“The film installation Chopin (Alma Verse), 2018, is the last iteration belonging to the work, Finding Chopin (2005-2018). It brings together scenes of a tableau of staged objects, ephemera, slide projections and spoken word. In a way, the emergence of the film came from a necessity, a need to capture and timeline the disbanding threads of Finding Chopin. The idea behind making such a film evolved from a residency and having the opportunity to be in the city while an exhibition of mine was up. I visited the show sporadically during my residency and witnessed how quickly and unpredictably certain slides would fade, discolour, image alignments wander, projections lose focus and how the objects and prints on the table would wilt, disappear, re-appear and collect dust.” – Tris Vonna-Michell

Smoke & Mirrors, 2018

“The film Smoke & Mirrors (2017-2018) revolves around projections, optics, fidelity and an attempt at slide technology preservation, while interweaving several reflections on recording and projecting devices and transitory non-places. The phrase Smoke & Mirrors derives from 18 and 19th century phantasmagoria shows, and more recently it is used as a metaphor for a deceptive, fraudulent or insubstantial explanation or description.” – Tris Vonna-Michell

More information on the films and Tris Vonna-Michell’s artistic practice can be found in Martin Grennberger’s interview

SMUTpresents Skin

SMUT logo

SMUT Festival in Antwerp present Elin Magnusson’s Skin. The film will be screened on April 23rd and 24th in the programme “Straight-up Porn Shorts” which has been curated by Maxi Meissner.

Programme:
Works distributed by Filmform

Skin

Elin Magnusson

2009, 00:14:17

IN SWEDISH

Bonniers Konsthall visar Ambassadörens fru

Kulturnatt Stockholm 2022 – Poster

I samband med Kulturnatten den 23 april arrangerar Bonniers Konsthall två visningar av Ambassadörens fru av Theresa Traore Dahlberg. Under kvällen presenteras filmen av konstnären själv, antingen på plats eller digitalt. Programmet är curerat av Sibel Norman.

Program:
Verk ur Filmforms distributionskatalog

Ambassadörens fru

Theresa Traore Dahlberg

2018, 00:18:00

IN SWEDISH

Bio Aspen x Filmform x Kulturnatt

Kulturnatt Stockholm 2022 – Poster

IN SWEDISH

Ambassadörens fru på Havremagasinet

Logga - Havremagasinet

Konstnären Theresa Traore Dahlberg gästar Havremagasinet i Boden för en visning av filmen Ambassadörens fru. Visningen följs av ett efterföljande samtal med Mariangela Mendez Prencke & Elias Kautsky – curatorer för programmet.

Filmprogram:
Verk ur Filmforms distributionskatalog

Ambassadörens fru

Theresa Traore Dahlberg

2018, 00:18:00

IN SWEDISH

The Haven i Ett hem på Thielska Galleriet

Carl Larsson-rummet på Thielska Galleriet. Foto: Urban Jörén.

Petronella Petanders film The Haven visas som loop i vårens stora grupputställning “Ett hem” på Thielska Galleriet. Utställningen pågår 9 april – 21 augusti och innehåller förutom Petronella Petander, verk av konstnärerna Berit Lindfeldt, Lap-See Lam, Helene Schmitz, Juan-Pedro Fabra Guemberena, Linda Hofvander och Sirous Namazi. Curatorer är Thielskas museichef Åsa Cavalli-Björkman i samarbete med Andreas Bertman.

Filmprogram:
Verk ur Filmforms distributionskatalog

The Haven

Petronella Petander

2020, 00:19:25

Ett hem
9 april – 21 augusti 2022

Under en intensiv period vid förra sekelskiftet skapade Signe Maria och Ernest Thiel en av Sveriges finaste och mest omfattande samlingar med nordisk samtidskonst. När konstsamlingen vuxit sig för stor för familjens våning på Strandvägen vände de sig till arkitekten Ferdinand Boberg. Han ritade det vita palats på södra Djurgården som i dag är Thielska Galleriet. Kombinationen utställningsrum och hem var central i utformningen av huvudbyggnaden, som stod klar 1907. I ett brev till Boberg skrev Thiel: ”Jag vill ha ett hem dekorerat med tavlor på alla väggarna, det skall vara trivsamt, jag vill bo där.”

Ett hem utgår från att Thielska Galleriet en gång var en bostad och syftar till att undersöka och förstärka museets identitet som både hem och galleri. Temat belyses i ett historiskt platsspecifikt ljus och ur samtida perspektiv. I likhet med paret Thiel vill vi inkludera samtidskonsten och har bjudit in sju konstnärer som på olika sätt reflekterar över vad ett hem är; Juan-Pedro Fabra Guemberena, Linda Hofvander, Lap-See Lam, Berit Lindfeldt, Sirous Namazi, Petronella Petander och Helene Schmitz.

Utställningstiteln anspelar på Carl Larssons kända svit akvareller från 1890-talet av hemmet/ateljén i Sundborn. Larsson var en viktig konstnär för paret Thiel och är väl representerad i samlingen, som även rymmer ett exemplar av den första utgåvan av boken Ett hem (1899) och ett särskilt Carl Larssonrum.

Utställningen vill visa sammanlänkade men ändå tydligt olika exempel på vad ett hem kan vara och betyda. Eftersom Thielska Galleriet blev museum 1925 handlar det främst om minnet av och föreställningar om ett hem. Hur behandlas detta i den samtida konsten? Det kan röra minnet av ett hem som inte längre är nåbart, kanske för att det lämnats i all hast grund av någon katastrof. Det kan också handla om hem som lämnats utan dramatik men som konstnären av andra skäl återkommer till i sitt konstnärskap. Rum för minnet. Rum som håller på att försvinna eller som aldrig riktigt har funnits. Det rör sig om hem som signalerar förebild och förlust, trygghet och trauma.

Read moreRead less
IN SWEDISH

Slap Happy på Moderna Museet Malmö

Annika Elisabeth von Hausswolff, The Photographer, 2015. © Annika Elisabeth von Hausswolff

Slap Happy visas som loop i den stora retrospektiva utställningen Alternativ sekretess över Annika von Hausswolffs konstnärskap på Moderna Museet Malmö pågår mellan 8 april fram till 11 september. Curator för utställningen är Anna Tellgren.

Filmprogram:
Verk ur Filmforms distributionskatalog

Slap Happy

Lotta Antonsson & Annika Hausswolff, von

1995, 00:09:00

IN SWEDISH

Delay i Stockholm på film

Film i Samtidskonsten – Logga

Under våren genomför Film i Samtidskonsten en rad digitala program i sin återkommande serie Stockholm på film. Näst ut i det tematiska programmet visas Santiago Mostyns Delay. Curatorer för programmet är Cecilia Björk och Nathalie Åhbeck. Filmen finns tillgänglig på FiS hemsida mellan 4–17 april.

Filmprogram:
Verk ur Filmforms distributionskatalog

Delay

Santiago Mostyn

2014, 00:04:00

Filmform titles in Öyvind Fahlström programme at Stadtkino Basel

Tagning Öyvind Fahlström, Peter Weiss, 1961

Stadtkino Basel will screen several titles from Filmform in three different programmes in collaboration with the exhibition Party for Öyvind at Museum Tingley. The programmes have been curated by Beat Schneider.

Programme:

Friday, 1 April at 18:30 – E.A.T. (Experiments in Arts and Technology)
– Viking Eggeling, Diagonalsymfonin, 1924, 8:27 min

Thursday, 7 April at 18:30 – Pop Goes Avantgardefilm Goes Pop
– Peter Weiss, Tagning Öyvind Fahlström, 1961, 11 min
– Gunvor Nelson, Schmeerquntz, 1966, 15 min

Monday, 25 April at 18:30 – Narrativ und Metamorphose
– Rut Hillarp, De vita händerna, 1950, 13 min

Programme:
Works distributed by Filmform

1

Diagonalsymfonin

Viking Eggeling

1924, 00:08:27

2

Tagning Öyvind Fahlström

Peter Weiss

1961, 00:11:00

3

SCHMEERGUNTZ

Gunvor Nelson & Dorothy Wiley

1966, 00:15:00

4

De vita händerna

Rut Hillarp

1950, 00:13:00

IN SWEDISH

Filmform-verk på Sveriges Kortfilmsfestival

Logga - Sveriges Kortfilmsfestival

Filmform titles in Selection Focus at Frauen Film Fest

Frauen Film Fest 2022 – Poster

How to Civilize a Waterfall by Hanna Ljungh and Animal Performance – Horse Performance by Joanna Rytel will be screened in the Film All-Nighter Selection Focus at Internationales Frauen Film Fest Dortmund+Köln. The event takes place at theatre Schauburg in Dortmund between 29 mars – 3 april and the programme is curated by Jessica Manstetten.

Programme:
Works distributed by Filmform

1

How to Civilize a Waterfall

Hanna Ljungh

2010, 00:03:53

2

Djurperformance

Joanna Rytel & Joanna Rytel

2002, 00:12:00

Take Off at Ann Arbor Film Festival

Ann Arbor Film Festival – Logo

Take Off by Gunvor Nelson is to be screened in the programme Sally Dixon Shorts at Ann Arbor Film Festival. The screening will take place on 27 March at The Michigan Theater and the programme has been curated by Leslie Raymond.

Programme:
Works distributed by Filmform

TAKE OFF

Gunvor Nelson

1972, 00:10:00

IN SWEDISH

Release av Filmögons publikation VAMPYR

VAMPYR, Jakob Ohrt, 2021

Välkomna till Filmform, fredagen den 18 mars, för release av Filmögons senaste publikation, VAMPYR av Jakob Ohrt. Tillsammans med publikationen presenteras en uppläsning av Rasmus R. Streith ur hans essä som är en del av VAMPYR och ett fotografi av Jakob Ohrt. Under kvällen spelas även Tony Conrads Joan of Arc – ett oanvänt soundtrack till en film av Piero Heliczer med samma titel från 1967. Publikationen finns under kvällen tillgänglig både på svenska och engelska till ett specialpris.
Dörrarna öppnas kl. 18:00. Vid kl. 18:30 introduceras VAMPYR av Filmögon & Jakob Ohrt, följt av en uppläsning ur publikationen med Rasmus R. Streith.

Ingen föranmälan krävs. Begränsat antal platser – först till kvarn.

Om VAMPYR

Publikationen VAMPYR tar sin utgångspunkt i scenografen Hermann Warms scenografimodeller till stumfilmen En kvinnas martyrium (1928) av den danska filmregissören Carl Th. Dreyer, som finns förvarade i det Danska Filminstitutets arkiv. Den danska konstnären Jakob Ohrt har med en tidig digitalkamera, som överför bilder direkt till ett DVD-format, dokumenterat scenografimodellerna i 16:9 bildformat. Tillsammans med de korniga digitala bilderna, som liknar stillbilder tagna ur en film, har den svenska konstnären Rasmus R. Streith skrivit en ackompanjerande essä. De bildar tillsammans ett skönlitterärt verk där modellerna spelar huvudrollen och arkivet är skådeplatsen – en arkeologi av filmiska ruiner, bortglömda objekt och minnen. Titeln på publikationen är tagen från en av Carl Th. Dreyers andra filmer, men får här även en annan betydelse, som konstnären Jakob Ohrt själv uttrycker det, ”Vampyr för att Jeanne D’arc är odödlig. För att boken lever genom att suga blod från ett existerande verk. För att vampyren som karaktär, likt Jeanne D’arc, också går hand i hand med filmhistorien. En funnen titel till en funnen scenografi. Ett försummat lik, undangömt i en kista.”

Publikationen har ett omfång på 72 sidor med grafisk formgivning av Åbäke. VAMPYR är publicerad med stöd av Kulturrådet, Svensk-danska kulturfonden och Fondet for Dansk-Svensk Samarbejde.

VAMPYR, 2021, Jakob Ohrt

IN SWEDISH

Kalmar konstmuseum visar animerade experiment i samarbete med Filmform

Kalmar Konstmuseum – Logga

I samarbete med Filmform visar Kalmar konstmuseum programmet Historiska tillbakablickar och animerade experiment på Filmverkstan. Kvällen inspireras av Lilian Lindblad Domecs bildspråk och visar filmer från Filmverkstan. Programmet visas 9 mars och cureras av André Lindahl.

Filmprogram:
Verk ur Filmforms distributionskatalog

1

Iris

Eivor Burbeck

1954, 00:05:00

2

De vita händerna

Rut Hillarp

1950, 00:13:00

3

Försvinnaren

Carl Fredrik Reuterswärd

1957, 00:02:20

4

LIGHT YEARS

Gunvor Nelson

1987, 00:28:00

5

Coca Strip

Olle Hedman

1985, 00:06:00

6

Dialogue

Olle Hedman

1975, 00:05:00

7

En semiotisk studie av icke logiska kodifieringar i bild.

Olle Hedman

1973, 00:06:00

8

NO=ON

Teresa Wennberg

1982, 00:14:00

IN SWEDISH

Filmvisning och samtal med Gunvor Nelson

WIFT – Evenemangsposter

WIFT Värmland bjuder in till filmvisning och ett exklusivt samtal mellan Gunvor Nelson och Sara Broos om filmskapandet, om processer, om liv och konst. Eventet äger rum på Bio & Bistro Kristinehamn 8 mars klockan 18.00 och programmet arrangeras med stöd av WIFT Värmland, WIFT Sverige och Region Värmland.

Program:
Verk ur Filmforms distributionskatalog

1

MY NAME IS OONA

Gunvor Nelson

1969, 00:10:00

2

TAKE OFF

Gunvor Nelson

1972, 00:10:00

3

SCHMEERGUNTZ

Gunvor Nelson & Dorothy Wiley

1966, 00:15:00

farO screens Casting

FOOD OBSERVATION – Poster

Casting by Åsa Ersmark will be screened as a loop in the programme FOOD OBSERVATION at farO 5 March. farO will work as a set for the sequential observation of food-like things, reflecting on what seems edible beyond the sensitive radar of sight and sound. The programme is curated by Alexandre Estrela and Ana Baliza.

Programme:
Works distributed by Filmform

Casting

Åsa Ersmark

2010, 00:02:00

IN SWEDISH

Microcement i Havremagasinet

Utställningsaffisch - Maskinerna är igång

Theresa Traore Dahlbergs nya film Microcement och pendangverket Ciment Ouagadougou visas som installation i Havremagasinets utställning Maskinerna är igång, mellan 18 februari – 6 mars 2022. Curatorer är Mariangela Mendez Prencke & Elias Kautsky.

Filmprogram:
Verk ur Filmforms distributionskatalog

Microcement

Theresa Traore Dahlberg

2021, 00:23:35

MASKINERNA ÄR IGÅNG

18 FEBRUARI 2022 – 6 MARS 2022

Med utställningen Maskinerna är igång flyttar Havremagasinet tillfälligt ut ur sina lokaler i garnisonsområdet och intar stadskärnan i Boden. Butikslokaler och skyltfönster längs med Kungsgatan och Drottninggatan aktiveras av installationer, video och måleri. Ytterligare verk kan upplevas vid Kungsbron, Kvarnängen och den ikoniska utomhusscenen Örat. Konsten blandas därmed upp och möter sin publik i vardagen.

Utställningen uppmanar oss att fundera på vad arbete innebär idag och hur det relaterar till staden, samtiden och inte minst frihet. Vi blir varse hur de materiella förutsättningarna på en plats, tillsammans med kropparna som bebor den och arbetar i den, skapar både lokala och globala förbindelser över tid och rum. Liksom delarna i ett maskineri i ständig rörelse verkar allting hänga ihop.

Bilden av maskineriet kan delvis tänkas härstamma från industrialismen och den typ av arbete som växte fram då. Från att till en början ha varit något främmande, införlivas så småningom maskinen i vardagen och blir en hjälpreda och tidssparare. Tåg, spårvagnar och bilar blir symboler för effektivisering och bär på ett löfte om mer fritid, även om risken att helt bli ersatt av en maskin på arbetet ständigt är överhängande. Kroppen som maskin, särskilt i relation till arbete, har en lång historia och återkommer på olika sätt i utställningen. Petra Hultmans Arbete i hemmet tar fasta på hemmets repetitiva koreografi och den stora mängd obetalt arbete som framför allt utförts av kvinnor, både historiskt och idag. Genom att projicera verket ut mot gågatan mitt i centrum förs här det privata ut i offentligheten.

De historiska socker- och kolindustrierna i Skåne är centrala för en serie verk av Kalle Brolin där Bedevisan ingår. I serien står det slitsamma och tunga arbetet i fokus, men det kopplas samman med kulturen som uppstår kring en grupp arbetare. Vare sig det är sånger, teateruppsättningar eller andra konstformer ger de uttryck för både frihet och underkastelse.

I filmen Isolator följer vi en porslinsfigur som skapats av en arbetare i porlinsfabriken under en rast. det är en trogen avbild bortsett från att han här sitter tankfullt och betraktar produkten istället för att arbeta.

Eyvind Johnsons berättelse Att erövra Norrbotten som i utställningen går att lyssna till under Kungsbron utspelar sig i Norrbotten någon gång mellan storstrejken 1909 och första världskrigets utbrott. Järnvägen, som väcker förundran hos huvudpersonen, möjliggör i berättelsen ett besök på sjukhuset i Luleå, men är i grunden är skapad för utvinningen av järnmalm. Erövringen kan syfta på resandet för den enskilda personen, men pekar också mot nyttjandet av naturresurser och arbetskraft i området.

I kontrast till de tekniska landvinningarna står den vardag som skildras i Lennart Nilssons reportage Barnmorskan i fjällen från 1945. Här får vi följa Siri Sundström som skidar fram i vinterlandskapet för att förlösa barn under enkla förhållanden. Yrket som ”jordemor” verkar drivas av en övertygelse snarare än att förtjäna sitt uppehälle, vilket är en bild som har dröjt sig kvar och skapar problem för dagens barnmorskor. Även inom kulturen finns en liknande inställning, där musiker som Suzanne Ciani tvingas finansiera sitt fria skapande genom kommersiella uppdrag.

Idag har maskinerna bytt skepnad och vi ser sällan ”en rökspyende stålhäst” såsom Johnson beskriver ångloket. Våra till det yttre enkelt utformade datorer och mobiler är istället kopplade till maskinerna i ett land utom synhåll som producerar de varor som sen skeppas tillbaka. Med detta byter också städerna skepnad. Theresa Traore Dahlbergs film Mikrocement som visas i Berlins lokaler handlar om nedläggningen av en arbetsplats i Degerhamn och vad det betyder för de anställda, men verket skapar också en länk till Ouagadougou där en ny cementfabriken har öppnat.

Att identifiera sig med arbetet kan leda till en kris, speciellt i en tid av distansering där länkarna som sträcker sig över det globala maskineriet är svårgripbara. Detta kan ge upphov till ett sökande. Frihetsförmedlingen, som lånar formen från en känd myndighet men med ett helt annat syfte, har tagit på sig uppgiften att vägleda personer till frihet. Genom blanketter, handledning och en frigörelseplan ställs invanda mönster på ända och frågan blir vad som är meningsfullt.

Frihet bygger inte på det maskinella, det mekaniskt sammanlänkande och evigt pågående. En stunds frihet innebär att vara helt självständig och frånkopplad, att tillfälligt höja sig över vardagen. Kanske är det just det som händer i Fikret Atays video Rebels of Dance där två pojkar befinner sig framför en bankomat. Det som börjar med trevande blickar och självmedvetenhet övergår snart i en stegrande sång. Pojkarna framför bankomaten är kurder i Turkiet och vet vad motsatsen till frihet är. I scenen tycks bankomaten, den ekonomiska apparaten och maktordningen ge vika för glädjen i den oväntade protestaktionen.

När stadens rum vänds utåt och sätts i rörelse får de oss att se saker i ett annat ljus. Maskinerna är då igång utan tvekan. I utkanten av utställningen, på utomhusscenen Örat spelas Suzanne Cianis The First Wave – Birth of Venus. Från scenen går det att blicka ut mot staden. Kanske går det till och med att se dess framtid eller åtminstone drömma sig bort och samla krafterna inför det stundande arbetet.

Read moreRead less

Tagning Öyvind Fahlström at Museum Tinguely

Peter Weiss film Tagning Övind Fahlström will be looped in the exhibition “Party for Öyvind” at Musuem Tinguely between February 16th – May 1st. The exhibition has been curated by the Barbro Schultz-Lundestam and Gunnar Lundestam together with Andres Pardey.

Programme:
Works distributed by Filmform

Tagning Öyvind Fahlström

Peter Weiss

1961, 00:11:00

Party for Öyvind. Öyvind Fahlström & Friends

This large group exhibition focuses on the work of one of the most innovative and proactive artists of the 20th century: Öyvind Fahlström (1928-1976) created an oeuvre that broke boundaries in every respect during his short creative period. This unique exhibition comprises fine art, poetry, theatre, literature, music, dance, and film, and so reflects the enormous range and breadth of expression of the international network of artists that inspired, and was inspired by, this singular Swedish artist.

The title of the exhibition quotes an invitation sent out by Patty and Claes Oldenburg, who in 1967 threw a party to celebrate both Öyvind Fahlström’s birthday and his first solo show at the near-legendary Sidney Janis Gallery in New York. The party was a major event with several hundred guests, many of them fellow artists whose works feature in our exhibition.

Öyvind Fahlström was born to Scandinavian parents in São Paulo, Brazil, in 1928. In July 1939, aged just ten, he travelled to Stockholm to spend six months with his relatives. As the outbreak of the Second World War prevented his returning to Brazil, he spent the remainder of his childhood and adolescence with an aunt in Stockholm. After the war, he studied art history and archaeology in the Swedish capital as well as in Rome. On moving to Rome in 1952 he immediately immersed himself in the local art scene, creating his first works and befriending fellow artists such as the painter Giuseppe Capogrossi, whose handling of signs and symbols was an important inspiration for the much younger Swede. Fahlström also wrote reports on Rome for the arts and culture pages of Swedish newspapers – among them pieces on Robert Matta and Cy Twombly.

IN SWEDISH

Ultramarina på Varberg Konsthall

Ultramarina av Cecilia Edefalk visas i utställningen “framför vid under” på Varberg Konsthall mellan 12 februari – 1 maj som curerats av Emily Fahlén.

Filmprogram:
Verk ur Filmforms distributionskatalog

1970, 00:00:00

framför vid under

Varbergs Konsthall presenterar under våren grupputställningen framför vid under med konstnärerna Cecilia Edefalk, Flaka Haliti, Gordon Matta-Clark, Iris Smeds, Jörgen Gassilewski, Ksenia Pedan och Thea Ekström. Utställningens curator är Emily Fahlén (Mint).

Det vilade något kusligt över Thea Ekströms ateljé på Brunnsgatan i Stockholm: En dag öppnade sig en spricka i väggen som orsakade konstnären oro. Men hon fann lösning på problemet genom att själv måla en spricka på en masonitskiva och hänga den framför den befintliga. Ekströms egen spricka öppnade sig mot himlens blå– fantasins målning rådde bot på verkligheten och dolde den.

Ekströms spricka är tongivande för denna grupputställning i vilken verken har det gemensamt att de fungerar som en slags scenografier, utställda i rum där de förhåller sig till den omgivande verkligheten och påverkar den, ockuperar den och leker med den. Det fysiska och det poetiska utgör två delar av samma helhet, liksom det rumsliga och det mänskliga.

I framför vid under presenteras den nyproducerade installationen Meditations on living in the present (2022) av Ksenia Pedan där ett klaustrofobiskt drama utspelas mellan resta väggar. Jörgen Gassilewski har skrivit Bollen och ett bollen och tu bollen och tre (2022), ett tredelat poetiskt verk specifikt för utställningens rum. I Iris Smeds kombinerade scenografi och performance The Zombie Function (2021) utgörs ramverket av en övergiven foodcourt som intagits av en grupp skådespelare i jakt på alternativa familjebildningar och i Cecilia Edefalks video Ultramarina (1984) sänks vi ner under havets yta tillsammans med målningar och andra objekt. Thea Ekström ristar en spricka mot himlen, Flaka Haliti tecknar fotoserien I See a Face, Do you See a Face? (2014) tio ansikten på himlen och Gordon Matta–Clark skär i Day’s End (1975) ut en öppning mot himlen så att solen strålar in genom det förfallande magasinshusets fasad.

Välkomna att ta del av dessa drömska ockupationer på Varberg konsthall, våren 2022!

Emily Fahlén är curator verksam i Stockholm. Tillsammans med Asrin Haidari driver hon sedan 2019 Mint som är en konsthall belägen i ABF-huset i Stockholm men också ett mobilt utställningsprojekt som tar plats i olika delar av landet.

Read moreRead less
IN SWEDISH

Filmvetenskapen vid Stockholms Universitet visar Psychic

Stockholms universitet – Logga

Filmvetenskapen vid Stockholms Universitet visar Tova Mozards Psychic för masterstudenter, onsdagen den 9 februari. Visningen sker inom ramen för professorn Malin Wahlbergs kurs Images of Sweden (Bilden av Sverige – betraktelser av svensk film- och mediekultur) på Bio Mauritz på Filmhuset vid Institutionen för mediestudier.

Filmprogram:
Verk ur Filmforms distributionskatalog

Psychic

Tova Mozard

2019, 00:18:30

IN SWEDISH

Aktivering Samtal! på Lunds konsthall

The Playground Project

Aktivering Samtal! av Mats Eriksson Dunér visas i loop på Lunds konsthall i utställningen The Playground Project. Utställningen pågår mellan 5 febrari – 8 maj och cureras av Gabriela Burkhalter.

Filmprogram
Verk ur Filmforms distributionskatalog

Aktivering Samtal!

Mats Eriksson Dunér

2020, 00:58:00

IN SWEDISH

Filmform & Coyote – Homesick Blues

Poster - Homesick Blues

Konstnärskollektivet coyote visar en rad verk av Guillermo Alvarez, Salad Hilowle, Pontus Hultén & Hans Nordenström, Klara Lidén, Lennart Arnér & Lennart Johansson, Santiago Mostyn, Gunvor Nelson och Lisa Tan i ett tvådelat filmprogram som presenteras torsdagen den 3 februari på Hilton Hotell. Filmvisningen utgör en del i det offentliga konstprojektet HOMETOWN som pågår våren 2022 och som curerats av coyote i samarbete med Stockholms stad.

Filmprogram:
Verk ur Filmforms distributionskatalog

1

Slussen

Lennart Johansson & Lennart Arnér

1951, 00:03:00

2

Underjordiskt sällskap - en fredagsresa under Stockholm

Guillermo Alvarez

1981, 00:28:00

3

En dag i staden

Pontus Hultén & Hans Nordenström

1956, 00:19:00

4

Notes From Underground

Lisa Tan

2013, 00:23:45

5

Delay

Santiago Mostyn

2014, 00:04:00

6

FRAME LINE

Gunvor Nelson

1983, 00:22:00

HOMESICK BLUES
Hilton Hotel, Guldgränd 8
03.02.2022, 18:00

Guillermo Alvarez, Salad Hilowle, Pontus Hultén & Hans Nordenström, Klara Lidén,
Lennart Arnér & Lennart Johansson, Santiago Mostyn, Gunvor Nelson, Lisa Tan.

The first event of HOMETOWN is Homesick Blues, a film screening consisting of 8 short films which are presented in Hilton Hotel’s auditorium at Slussen. Like the title of the film program, the films explore the feeling of boredom, alienation and melancholy which is connected to the modern city landscape. Through the films, we process issues around the collective city; Who does it belong to? For whom is it made? And how can we create another future hometown together?

    Program

Slussen, Lennart Johansson & Lennart Arnér (1951)
Underjordiskt sällskap, Guillermo Alvarez (1979)
Notes from Underground, Lisa Tan (2013)
Paralyzed, Klara Lidén (2003)
En dag i staden, Pontus Hultén och Hans Nordenström (1956)
Delay, Santiago Mostyn (2014)
Frame Line, Gunvor Nelson (1983)
Brev från Sverige, Salad Hilowle (2017)

Screening starts at 18:30 and runs approx. 2 hours including a 15 min break.
RSVP to — alida.iva@gmail.com
Limited seats – Free entrance.

Following current restrictions there’s only limited seats available.
Please stay home if you have symptoms.

Thanks to Filmform & Hilton Hotel

Read moreRead less
IN SWEDISH

Filmvetenskapen vid Stockholms Universitet visar Mormor, Hitler och jag

Stockholms universitet – Logga

Filmvetenskapen vid Stockholms Universitet visar Carl Johan De Geers Mormor, Hitler och jag för kandidatstudenter den 31 januari. Visningen sker inom ramen för professorn Malin Wahlbergs delkurs KK1: Filmen som minnesarbete och finns tillgänglig för studenter online.

Filmprogram:
Verk ur Filmforms distributionskatalog

Mormor, Hitler och jag

Carl Johan De Geer

2001, 00:17:00

No Time to Fall at Closing Soon

No Time To Fall, Maria Friberg, 2003

Closing Soon in Athens presents the exhibition Projections which includes Maria Friberg’s No Time to Fall in a looped screening between on January 23rd. The exhibiton has been curated by Nikos Katsaros.

Programme:
Works distributed by Filmform

No time to fall

Maria Friberg

2001, 00:05:43

PROJECTIONS

Artists: Luca Bolognesi, Anna Valeria Borsari, Maria Friberg, Nassia Kalamakis, Orestis Mavroudis, Bruno Muzzolini, John Smith, Fani Zguro
Screening period: 20.01.2022-23.01.2022, 19:00-22:00

Projections is a series of screenings exploring the unexpected unfolding of minimal and fragmented narratives. The selected works use a plain yet evocative language and merge diverse generations, origins and styles. Each day of the screening two videos are screened simultaneously. Presenting the eight videos in pairs aims to highlight the reciprocal influence they have on understanding the other, in addition to the relationship between the works and the viewer. The pairing responds to their complementary functions, both in terms of form and content, as an attempt to reveal the impact of associations and manipulations in the perceptual process. Projections investigates the discomforting aspects of the act of seeing and being seen, ultimately focusing on the contradiction between what we see and what the I/eye wants to see.

Press release: Download pdf

Screening program:

20.01.2022, 19:00-22:00

Anna Valeria Borsari
Il testimone
1976-1977
Super 8 transferred to digital video
Color, sound
3 minutes

Fani Zguro
Let me see your eyes
2009
SD video
Color, mute
47 seconds

21.01.2022, 19:00-22:00

John Smith
Om
1986
16 mm film transferred to digital video
Color, sound
4 minutes

Luca Bolognesi
Smiler #2
2008
SD video
Color, mute
8 minutes, 16 seconds

22.01.2022, 19:00-22:00

Nassia Kalamakis
Ci si prova
2016
HD video
Color, sound
2 minutes, 26 seconds

Bruno Muzzolini
Wolf
2008
SD video
Color, mute
4 minutes, 37 seconds

23.01.2022, 19:00-22:00

Orestis Mavroudis
Clap hands
2010-2018
SD video
Color, sound
3 hours, 2 minutes, 11 seconds

Maria Friberg
No time to fall
2001
SD video
Color, sound
5 minutes, 43 seconds

Read moreRead less
LOADING